måndag 30 mars 2015

Heby i påsk

Som jag skrivit en del om tidigare har jag landställe i närheten av Heby. En kvarts bilkörning från huset finns en hög boulders och för att hålla ngn slags koll började jag för några år sen att märka upp blocken med gps-koordinater.
 


Under åren har det blivit lite oreda. Vissa waypoints markerar en klick med flera stenar medan det ibland finns tre waypoints för samma sten. En del punkter markerar inte ngn sten alls utan kanske
ett bra kantarellställe eller en gömd stege. När jag ändå skulle till landet förra helgen ville jag ut i skogen. Väderleksprognosen sa dock: "Ingen klättring." Raskt bestämde jag mig för att påbörja ett inventeringsprojekt och packade väskan med regnkläder och drog.


Dåligt/Bra omen?


Det visade sig vara ett pissväder utan dess like. Hundarna tyckte att jag var dum i huvudet och stannade i bilen.
Jag hade siktet in mig på en klick med fem waypoints som låg längst bort i området och som jag glömt bort vad de symboliserade.
Jag hoppades att jag efter en jävligt böt promenad genom svårforcerad terräng antingen skulle kunna radera hela skiten eller finna att klicken var så bra att den var värd besväret.
De första tre blocken föll in under den första kategorin: Okej men aldrig värda slitet att komma dit.
 
typ 2.5 meter högt
Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att skita i allt, radera punktera och traska till bilen när waypoint 4 dök upp. En sjukt cool formation som jag inte ens kommer ihåg... Bilden gör inte stenen rättvisa.


Sten 5 var av ungefär samma kvalitet. kanske tio högklassiga linjer på två block. När jag dessutom hittade en stig som halverade anmarschen som dessutom var utrustad med ett block med lämpliga uppvärmningslinjer var ju saken klar. De här blocken ska inte bara vara med, de ska dessutom utvecklas snarast, typ i påsk.
Typ 7b-7c arete med scary topout
 

Glad påsk till mig. //Chrille

1 kommentar: